Kansliet är bemannat  tisdag och torsdag kl 10-14. Övrig tid telefonsvarare 08-555 963 50 eller e-post

Aktuellt - Landet Runt

Foto: Ralf Turander (bilden är beskuren)

Landskrona museum och Foto: Fashion Exposed - 100 år av svenskt modefotografi

Utställningen Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi visas på Landskrona museum 4 maj – 13 oktober 2019. Här visas modefotografins olika uttryck upp med texter av dräkthistoriker Tonie Lewenhaupt.

Mode är ett spännande, ofta kontroversiellt, men ständigt kreativt uttryck. Fotografi är en viktig del av modets språk. Evigt anpassningsbart följer det sin tids strömningar genom att visa våra föränderliga ideal. Samtidigt vågar bilden av modet vara frisinnat extravagant och nyfiket experimentell.

I en unik och generös utställning visar vi hur svenska modefotografer uppfattat och avbildat modet sedan 40-talet fram till idag. Ett 20-tal fotografer är representerade i utställningen, som exempelvis Sten Didrik Bellander, Georg Oddner, Hans Hammarskiöld, Kerstin Bernhard, Ralf Turander, Claes Lewenhaupt, Mattias Edwall, Sandra Freij och Carl Bengtsson.

VERNISSAGE Lördag 4.5 kl 14.00 i samband med Landskronalördag, Landskrona museum. Dräkthistorikern Tonie Lewenhaupt medverkar.

Utställningen pågår till den 13 oktober 2019.

190522 sommarsalong

190525 jagerojansson

190525 elsadansonwaghals

ELSA DANSON WÅGHALS

Skulptur och måleri
25 maj - 25 augusti 2019
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Bortglömd konstnär väcks till liv

Under sommaren visar Bror Hjorths Hus en utställning med verk av Elsa Danson Wåghals (1885-1977). Beröringspunkterna med Bror Hjorth är flera, den stora skillnaden att Elsa Danson Wåghals är en av många, inte minst kvinnliga, konstnärer som efter sin död hamnat i oförtjänt glömska. Förhoppningsvis bidrar sommarens utställning i Bror Hjorths Hus till att hennes namn och konst får ny aktualitet.

Läs mer ››

20190514 Vadstena skulpturpark

190615 a paper art fantasy banner 1

Sagan berättas i papper i utställningen A Paper Art Fantasy

Till sommarutställningen A Paper Art Fantasy på Frövifors Pappersbruksmuseum har inbjudan gått till åtta konstnärer. Valet av dem har varit utifrån att de använder papper som material på olika sätt i sina verk.

A PAPER ART FANTASY - 15 JUNI - 31 AUGUSTI, 2019

tisdag och torsdag, kl 10-14

BK1 2019 small

Bildkonstnären 1, 2019

"Grafik, skulptur & keramik
"
Omslag: Anne E Svensson antagen på Liljevalchs Vårsalong.
Foto: Bertil Eriksson