Kansliet är bemannat tis-fre kl 10-15. Övrig tid telefonsvarare 08-555 963 50 eller e-post

Ledaren

Förbundsordföranden har ordet

Ronny Knutsson 600

Konstens vecka i höst

Nu är Sverige som vackrast. Gräset är grönt, sommarblommorna lyser och bladverket i träden är friskt och grönt. Detta är en tid att ta vara på, det är en tid fylld av framtid.

Om att gå samman i mindre grupper och ställa ut ihop skrev jag i en liten ledare i Nyhetsbrevet i mars. Jag vill återkomma till det. SK har en fast organisation bestående av en förbundsstyrelse och fem regioner med styrelser, styrelser med ordförande, kassör, sekreterare och ledamöter. Det är denna organisation som fattar de centrala och regionala besluten som styr verksamheten och förvaltar medlemmarnas pengar och de andra intäkter SK får, en knapp miljon kronor. Men det är du som medlem som gör verksamhet av det byråkratiska arbetet. Det är du som arbetar som konstnär, du som ställer ut, du som minglar och du som deltar i allt annat som är SK, Sveriges Konstnärsförbund.

I höst har du chansen att visa upp dig på ett nytt sätt. Förbundet har i år beslutat om att på nytt och med större allvar satsa på Konstens Vecka, vecka 40. Det är en vecka som Sveriges Konstföreningar sedan många år använt för att lyfta fram det arbete som man gör. Nu gör SK dem sällskap och slår ett slag för vår digitala konstrunda med öppen ateljé som du kan delta i. Tanken är att du ska visa upp dig på vår webbplats för att berätta när just din ateljé är öppen. Det var väl med blandad framgång som vi genomförde den digitala konstrundan förra året, men skam den som ger sig. Att tänka och skapa nytt blir inte alltid en omedelbar framgång, men skam den som ger sig. Nytänkande är ändå alltid mycket spännande att hålla på med.

Du får dessutom möjligheten att visa upp hur just du tänker dig att Konstens Vecka gestaltas i dina tankar. Det kan vara genom text och bilder från din ateljé eller av dina konstverk. Nästa nummer av Bildkonstnären kommer att ha temat ”Min Konstens vecka”.

Med en önskan om en bra sommar. Vi ses på Konstens Vecka!

Ronny Knutsson
Ordförande, Svenska Konstnärsförbundet