Kansliet är bemannat  tisdag och torsdag kl 10-14. Övrig tid telefonsvarare 08-555 963 50 eller e-post

Ledaren

Förbundsordföranden har ordet

Ronny Knutsson 600

September

September, den första höstmånaden och en indikation att vintern (kanske) är på väg. Men det är också på sitt sätt den första månaden på ett år; det är mycket som börjar nu. Min kör sätter igång och den nya terminen på min engelskkurs startar igen. Studieförbunden presenterar sina höst- och vinterprogram, och mitt barnbarn Pelle börjar i gymnasiet, estetisk linje. Kanske ett arv?

I september är det val till riksdagen och det är som alltid viktigt att ta ställning och att delta; resultatet av valet kommer ju att styra hur vårt land kommer att fungera de närmaste fyra åren. Inte minst gäller det kulturpolitiken. Ta gärna del av innehållet och frågorna i Kulturvalet, som finnas på annan plats i Bildkonstnären.

Bildkonstnären, ja i september kommer den ut i denna elektronisk upplaga. Det ska bli spännande att se hur den kommer att tas emot. Detta är ett experiment för att pröva om vi kan hitta andra former, både till innehåll och formgivning, än det tryckta ordet för distribution av information och läsvärda artiklar. Den minnesgode kanske också minns att det är ett led i att se om vi kan använda förbundets pengar på ett effektivare sätt och slippa, som var aktuellt 2017, en höjning av medlemsavgiften.

Deltagarantalet till förbundets utställning ”Ett verk var” är cirka 70 vilket är mycket, mycket glädjande särskilt som det inte bara är medlemmar från region Öst som anmält sig, utan från hela landet. Grattis alla er! Det är nu i september som allt planeringsarbete kommer att finslipas så att vernissagen i Husby konsthall kan ske den 29 september.

”September When It Comes” är namnet på en mycket vacker och sorgsen countryballad med Rosanne och Johnny Cash; en av hans sista inspelningar. Lyssna och njut av vemodet. Finns bland annat på Spotify.

Ronny Knutsson
Ordförande, Svenska Konstnärsförbundet