Kansliet är bemannat tis och tors kl 10-14. Övrig tid telefonsvarare 08-555 963 50 eller e-post

A B C D E F G H • I • J • K • L • M • N • O • P • Q • R • S • T • U • V • W • X • Y • Z • Å • Ä • Ö
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ArtGallery - platsen för SKs medlemmar att presentera sig tillsammans med max 6 bilder och eventuell länk till hemsida.

Cristina Cassini Bäckström

Måleri

Lycksele
www.cristinacassinibackstrom.com

Tog examen 1993 i BA (Hons) Fine Art (Painting) på Wimbledon School of Arts i London. Cristina var sedan verksam i London med egen ateljé och ställde ut under 90-talet.

Cristina kommer ifrån London, från en italiensk/engelsk familj. Hon flyttade till Lycksele med sin egen familj 2007 och under slutet av 2011 var hon pådrivande i att förverkliga starten av Lycksele Ateljé, en konstnärsförening. Idag sitter Cristina som ordförande i Lycksele Ateljé och sitter även med i styrelsen i Lycksele konstförening. Under senaste åren har Cristina ställt ut på Konst i Kvarn i Vindeln, Templet i Lycksele (arr. Lycksele Konstföreningen) och ställer också ut under sommaren 2016 i Sjungaregården i Granö, Konst i Kvarn och med Lycksele Ateljé på Gammplatsen i Lycksele.

Medlemskap:

KRO - Konstnärernas Riksorganisation

KC – Konstnärscentrum

SK - Svenska Konstnärsförbund
Lycksele Ateljé konstnärsförening

Utvalda utställningar:
London 1990-talet: ”Alternative Arts” solo exhibitions i olika lokaler i centrala London, Spitalfields open studio exhibitions.
Sverige samlingsutställningar: 2012: Luleå Ländstingshuset, 2013: Lycksele Konstförening, 2014: Kägelbanan Gammplatsen, Lycksele, Tjärhovet, Lycksele.
Sverige separata utställningar: 2012, 2013 Konst i Kvarn, Vindeln. 2015 : Sjungaregården, Granö.
Offentlig utsmyckning: 2012: murmålning, Lycksele, tillsammans med Lycksele Ateljé konstnärer
Utsmycknings uppdrag: Franklins Fastigheter 2013, 2015. Lycksele,

Inspiration:
 Cristina målar stillare scener om kroniskt utanförskap med fokus på reflektion, identitet och själv som objekt, att hitta även platser som resonerar om ett tidigare liv men befinner sig på en crossroads i livet, att försöka fånga ögonblicket mellan olika stadier i livet. Cristina målar också om det kaotiska stadslivet, med starka figurativa motiv, färger och rörelser. Cristinas inspiration dras från personer, inspirerad av dramatik, rörelse, utanförskap, London city färger och vardagslivet.

"I am inspired by the people and places around me, the concept of identity, capturing the essence of the moment, the sense of not belonging and the joy of the present. Harmony, yet absurdness of that which we call:
everyday life.”

• 1_onstage