Kansliet är bemannat  tisdag och torsdag kl 10-14. Övrig tid telefonsvarare 08-555 963 50 eller e-post

Region Mitt

SK Region Mitt
Jämtland, Västernorrland, Dalarna samt Gävleborgs län

Lördagen den 16 februari hade vi i region Mitt årsmöte som vi förlagt tillstentryckeriet i Vikmanshyttan  -  Rolf Jansson Lito Eftr AB i Vikmanshyttan.
Vi hade besök av vår förbundsordförande Ronny Knutsson som agerade mötesordförande.
Vår styrelse består av:
Mona Lindström - kassör, omval 2 år
Cia Lindén - sekreterare, omval 2 år
Birgitta Nickolausson - ordförande, omval 1 år
Linda Blaauw - ledamot, kvarstår 1 år
Misan Tejre - revisor, omval 2 år

Efter avlutat årsmöte fick vi en visning av det anrika stentryckeriet som är Sveriges och nordens enda industriella stentryckeri. Tryckeriet grundades 1945 av Rolf Jansson och här finns arbetsplatser för de konstnärer som gör sina stentryck här. Vi fick en genomgång av processen från att konstnären kommer med sin ritning till den färdiga litografin. En process där konstnären ritar/målar på en kalksten till varje färg i bilden  - som därefter trycks på den gamla tryckpressen  på linnelumppapper som ej bleknar med ljusäkta färger.

En trappa upp – där vi hade vårt årsmöte – finns ett ljust och fint galleri med original litografier av de många erkända konstnärer som varit här och arbetat.
Här finns också en Ramverkstad som genom sin erkända skicklighet inom ramning gör att de idag sköter ramningen åt bland annat statens konstråd.

Vill du veta mer om Vikmanshyttans Stentryckeri – besök deras hemsida. http://stentryck.se/

• Mats-och-Per-Ove-Westman
  • Per-Ove
  • PernillaNyman_BirgittaGustafsson_Ronny
  • arsmotesdeltagarna

På bilderna: Per-Ove och Mats Nyman som äger och driver stentryckeriet. Pernilla, Birgitta och Ronny tittar intressant på
Årsmötesdeltagarna är från vänster: Christina Warg, Pernilla Nyman, Birgitta Nickolausson, Birgitta Gustafsson och Ronny Knutsson

Aktiviteter SK region Mitt 2019

Regionmitt Lions Varsalong

LIONS Club Borlänge  - LIONS Vårsalong 2019   23 mars – 6 april
I vår har vi i SK region mitt blivit inbjudna att delta i Lions årliga vårsalong och har inlett ett samarbete med dem. I år är det den 24:e  vårsalongen i ordningen som i vår kommer att vara i köpcentret Kupolen. Vi är 10 konstnärer från Region Mitt som kommer att delta.
Datum:  23 mars – 6 april
Lördag den 23 mars:  vårsalongen öppnas i samband med Kupolens öppettid kl 10.00.
Vernissage:  lördag 23 mars kl 12.00.
Invigning: lördag 23 mars kl 13.00.
Medverkande konstnärer:
Blaauw Linda , Grangärde
Bohman Elisabeth, Falun
Danielsson Jakobs Lena, Gagnef
Bo Ek, Avesta
Bojan Krogh,  Kloster
Cia Lindén, Falun
Mona Lindström, Horndal
Pernilla Nyman, Fors
Birgitta Nickolausson, Borlänge
Gunnar Olsson, Borlänge

1903 lions

Vårsalong – samlingsutställning  i Kanalkyrkan I Sandviken
Datum: Lördag 6 april  - Torsdag 2 maj
Vernissage: Söndag den 7 april kl 13 – 15 i samband med gudstjänsten. Konstnärerna finns på plats under vernissagen. Caféet är öppet under vernissagen
Öppet: Måndag – torsdag kl 10 – 20. Under helgerna i samband med kyrkans aktiviteter.
Medverkande konstnärer:
Kethy Bjesse, Nordingrå
Elisabeth Bohman, Falun
Birgitta Gustafsson, Borlänge
Brita Holvid Fastlund, Mora
Mona Lindström, Horndal
Birgitta Nickolausson, Borlänge
Gunnar Olsson, Borlänge
Ami Widahl, Gävle

Konst och Målarhelg i det gröna
Datum: Lördag och söndag, 1-2 juni, kl 10-16
Plats: Bäsna trädgård Gagnef
Efter att i flera år ha varit i Bäsna trädgård och målat en helg kommer vi nu att utöka aktiviteten med en konstutställning. Du som är där och målar tar med dig tavlor som vi hänger upp på väggarna i anslutning till café och butiken. Om vädret är med oss kan vi även hänga konsten runt om i parken på lämpliga platser.
Läs mer: www.basnatradgard.nu/

Sommarsalong Millennium Art Gallery – Åsäng Nordingrå
Datum: 3/8 – 31/8
Här finns plats för både vägghängd konst och skulptur. Tavlor spikas upp på väggen. Har du skulpturer tar du med egna podier.
Många turister besöker Nordingrå under sommaren och galleriet ligger utmed en väl trafikerad turistväg och många stannar och tittar in när de har vägarna förbi. Kethy bor och är verksam i huset och sköter utställningen under öppettiderna.

Konstens vecka
Millennium Art Gallery i Åsäng - Nordingrå
Datum: Vernissage 28/9. Utställningen pågår till och med 6/10
Samlingsutställning vägghängd konst och skulptu

Lördagen den 23 februari hade vi i region mitt vernissage på Galleri Granen i Sundsvall i samarbete med Medborgarskolan. Ett litet gemytligt galleri med ett stort skyltfönster utmed Storgatan i centrala Sundsvall. Vi konstnärer som ställer ut träffades redan under torsdagen och hängde/ställde i ordning lokalen och under fredagen skrevs listor och tavlor o skulpturer numrerades. När vi arbetade med hängningen fick vi besök av Sundsvalls tidnings kultur reporter som intervjuade och tog bilder. Ett besök som resulterade i ett trevligt skrivet reportagesamma dag som vernissagen på tidningens kultursida.

Vi hade en välbesökt vernissage med närmare 100 besökare och alla konstnärer var mycket nöjda när dagen var över. Besökarna uppskattade vår konst och vi sålde 4 tavlor och 2 skulpturer på utställningens första dag. Utställningen fortsätter nu t.o.m. den 6 mars och är öppen 11 – 15 under vardagarna. Då bemannas utställningen av Medborgarskolans gallerist.
Varmt välkommen!

• BirgittaNickolaussons_Viflyger-2
  • Fonstret-Granen-2
  • FredrikWimmercranz-2
  • IreneNordberg-2
  • Kittelfjall-Maria-Tjarnstrom-Akvarell-2
  • LarsEurenius-2
  • MariaErikssons-2

tisdag och torsdag, kl 10-14

BK1 2019 small

Bildkonstnären 1, 2019

"Grafik, skulptur & keramik
"
Omslag: Anne E Svensson antagen på Liljevalchs Vårsalong.
Foto: Bertil Eriksson