Region Öst

SK Region Öst
Uppsala, Västmanland, Örebro, Södermanland, Östergötland, Gotland samt Stockholms län.

Strängnäs Konstgalleri-förening drivs ideellt av medlemmar i SK och nu bjuder vi in er till en heldagsutflykt den 8 maj bekvämt med buss från Stockholm tur och retur. Det blir en innehållsrik dag med att bl.a. träffa konstnären Lena Linderholm, läs mer här nedan.

Välkommen till Strängnäs den 8 juni

Nu finns det möjlighet för dig som medlem att besöka Strängnäs. Boka en heldag i konstens tecken!

Vi erbjuder dig en dag med buss tur och retur Stockholm – Strängnäs där du får besöka bl.a Strängnäs Konstgalleri som har en pågående utställning.  Till fikat berättar Arja Hermansson om galleriet och utställningsmöjligheterna för dig som konstnär.

Därefter besöker vi konstnären Lena Linderholm i sitt fantastiska hem, bli inspirerad av allt den färgglada konst som både hon och dottern Emilia Linderholm skapar.

Vi äter lunch på en mysig lokal restaurang där även Classe Möllberg underhåller med musik till kaffet. Därefter åker vi vidare till Stallarholmen och Gula Gallerihuset som ligger vackert vid vattnet. Vi avslutar dagen I Gula gallerian där du får se mer av Lenas verksamhet, och möjligheten att följa med till en målarresa till Provence. Missa inte denna inspirerande resa och få nya intryck och idéer i skapandet. Kl 9:30 går bussen från Cityterminalen, Terminalslingan 11 i Stockholm och returen från Strängnäs sker kl 16:00.

Pris för dagen ink allt är 795 kr. (minsta antal deltagare 29 st för att resan ska kunna genomföras)

Anmäl till regionost@konstnarsforbundet.se senast den 6/5 om du vill delta, skriv Strängnäs i ämnesraden

Följ med på workshop med Yemisi Wilson på Oaxen

Workshop i alabaster med Yemisi Wilson på Oaxen

Yemisi Wilson som vi besökte i vintras vid Vintervikens ateljéer anordnar i sommar en 1-dagars workshop i alabaster på Ön Oaxen, nära Södertälje.
Datum: Söndagen den 14 juli
Tid:  11-16
Plats: Nära Ettans kakelugn på ön Oaxen söder om Södertälje
Ingår: Instruktion, verktyg, handskar, en bit alabaster från Spanien i en storlek som går att hålla i handen.
Kostnad: 700 kr/deltagare
Anmäl till regionost@konstnarsforbundet.se senast den 6/5 om du vill delta. Skriv Oaxen i ämnesraden

Medlemsutställning på galleri Bellman 29/8 – 5/9

Vid början av hösten ställer vi återigen ut på populära galleri Bellman i Stockholm och du kan redan nu anmäla om du vill delta i denna utställning. Vi kommer att prioritera ansökan från dem som sökt under det gångna året men inte kommit med. Du betalar en summa för din utställningsyta, mellan 900-1850 kr beroende på storleken  och ställer upp själv upp som utställningsvärd tillsammans med en kollega en av utställningsdagarna
Anmäl före den 4/6 till regionost@konstnarsforbundet.se om du vill delta. Skriv Bellman i ämnesraden

Region öst söker kontaktpersoner ute i länet

Vi vill gärna nå ut till alla i vår stora region och bilda lokala grupper i de olika länen. Du som är hemmahörande i följande län: Gotland, Örebro, Östergötland, Västmanland, Stockholm eller i Uppsala län, hör av dig till oss om du vill engagera dig! Vi kan då bredda vår kunskap och våra kontakter med det nära och lokala kultur och konstlivet i länet och på orten.
Kanske har du tips om utmärkta utställningslokaler för en större samlingsutställning vi tillsammans kan samla medlemmar och deltagare till.

Region Öst – Utställningsstöd 2024

Du vet väl att du kan få utställningsstöd.

Alla medlemmar i Svenska Konstnärsförbundet har under 2024 möjlighet att söka en utställningsersättning om 500 SEK.  Förra året var kravet att man skulle vara en grupp på minst tre medlemmar som som själva bokade lokal och ordnade allt, men detta året finns möjligheten att du som enskild utställare kan söka detta bidrag oavsett om du ordnar utställningen själv eller deltar i en annan utställning. Det som krävs är att du kontaktar oss på regionost@konstnarsforbundet.se och ber om utställningsersättning. Du kommer då att få en blankett att fylla i. OBS att utställningsersättning inte kan betalas innan utställningen ägt rum.
Extra ersättning till grupper från vår region
Vi i region Öst vill dessutom även i år ge ett särskilt bidrag medlemmar som ordnar egna utställningar.  Är ni en grupp medlemmar på tre eller fler så ger vi en tusenlapp extra per grupp. Vi har avsatt medel i vår budget så att vi på detta sätt kan ersätta upp till 10 grupper. Här gäller först till kvarn!

Kontakta oss och beskriv din idé.

Forum 4U – din egen presentationssida online

För att ni medlemmar ska kunna hitta och kontakta varandra har förbundet utvecklat appen Forum 4U. Genom att presentera sig själv och även ange ort kan det hjälpa dig att hitta konstnärer att samarbeta med i närområdet.

Manual till hur man hanterar Forum4U finns via denna länk: Manual-Forum4u.pages (konstnarsforbundet.se)