Region Väst

SK Region Väst
Västra Götalands, Hallands och Värmlands län

Medlemsinformation april-maj

Körsbärsträden står i full blom och vårens verksamhet har varit intensiv med årsmöte och fyra utställningar i rad.

Utställningar 2024 Våren inleddes med vernissager tre lördagar i rad, först två utställningar på Galleri Engleson och därefter en utställning på Galleri 20 med sammanlagt 17 utställare.
Lördagen därefter den 16 mars var det dags för vernissage på Barken Viking ”Konst ombord” med 9 utställare som visade måleri och skulpturer. Ingegerd Andersson, Maria Baar, Franz Glatzl, Rolf Isaksson, Evalena Jönsson Lunde, Jamshid Kohestani, Myriam Manrique, Rose-Marie Mastalir och Anita Vieweg deltog. Vi bjöd in SBKs konstförening en kväll med mingel och presentation av konstnärerna. Det blev mycket trevligt och flera konstverk köptes in.

Utställning ”Konst ombord” Galleri Viking, Göteborg 25 maj – 16 juni
Lördag 25 maj kl 12-17 är det vernissage på Barken Viking med 7 utställare. Välkomna!

Mitt i sommaren 5 – 17 juli har vi vår återkommande utställning i den gamla fästningen Strandverket på Marstrand. Det är 22 medlemmar som har fått plats. Måleri och skulpturer kommer att visas.

Inbjudan utställning Galleri Viking 3 – 29 augusti
Det kostar 1.200 kr att vara med. För att ställa ut på Barken Viking måste man också vara medlem i Vikings vänförening. Medlemskapet kostar 100 kr/år vi betalar in 100 kr till vänföreningen för varje utställare. Om du redan är medlem 2024 betalar du 1.100 kr till oss. I avgiften för utställningen ingår annons i Göteborgs-Posten, införande i GP:s Guiden och Region Västs Facebooksida och Instagram samt vin, vatten, godis m.m. på vernissagen. Vi mailar en affisch till alla utställare för inbjudan till egna kontakter. Styrelsen hänger utställningen och gör vaktschema. Utställarna bör medverka vid vernissagen och vakta 3 dagar var. Galleriet är öppet torsdag-söndag kl 12.00-17.00 varje vecka. Barken Viking är ett hotell och har öppet kl 7.00-22.00. Vi räknar med 8-9 utställare med vägghängd konst. Varje utställare får ca 3 lm var att hänga på. Antal tavlor beror på hur stora tavlor du har. Mindre storlekar går att hänga 2 i höjd. Det finns också plats för en skulptör. Ansökan ska innehålla titel, teknik, pris och storlek på konstverken. Uppge också ditt namn, adress och mobilnummer samt bifoga foton på 3 av konstverken. Ansökan mailas till gunilla.bitsos @gmail.com senast 1 juli.

Sunne Bibliotek 9/3 – 17/5. Distrikt Värmlands utställning har blivit förlängd t o m vecka 20. En del nya konstverk har hängts upp.

Fler planerade medlemsutställningar under 2024
Lökboden Rottneros Park 16/7 – 25/8, distrikt Värmlands medlemmar. Ansökan till Maj-Lis Uller efter inbjudan.
Galleri Barken Viking 31/8 – 22/9.

Workshop papperstillverkning 20 april
Den 20 april har vi en workshop med tillverkning av akvarellpapper hos Kvarnbyns Handpappersbruk i Mölndal. 8 deltagare får plats men tyvärr har bara 3 anmält sig men vi genomför kursen ändå.

Kontaktperson i Halland
Vi har fått en kontaktperson i norra Halland men söker en i södra eller mitten av Halland. Vi behöver ha hjälp med att leta upp gallerier eller lokaler där vi kan anordna utställningar för medlemmarna bosatta i Halland. Det är svårt för styrelsen att vara på flera ställen samtidigt. Vi kan hjälpa till med administration m m men behöver hjälp med det praktiska på plats. En liten utställning är bokad i norra Halland. Mer information om den kommer senare.

Utställningsbidrag
Alla medlemmar som vill anordna en egen utställning, ensam eller med andra SK-medlemmar kan söka bidrag från SK för hyres- eller annonskostnader. Varje medlem kan få max 500 kr per person en gång per år. Bidraget söks via styrelsen i Region Väst. Bidraget söks via styrelsen i Region Väst gunilla.bitsos @gmail.com. Obs! Erbjudandet gäller alltså för en SK-medlem eller fler under 2024.

STYRELSEN SK REGION VÄST

Gunilla Bitsos, Ulla Gustafsson, Lars Hansson Lahn, Suzanne Raneke, Susanne Lager
Lily Charlotte Lövenstierne, Ingegerd Andersson, Maj-Lis Uller