Gunilla Andersson

• IMG_1801
  • image6
  • image7

Bild 1. "Regn över slätten"
       2. "Drömslott och minnesträdgårdar"
       3. "Sjung för mig"
       4. "Bland sträckande tranor och moln änglar"
       5. ”Örlogsbas”, 2021
       6. ”Genom färgat glas”, 2020

Presentation
Född och uppvuxen på Gotland. Min mors arbete som kyrkomusiker gav som barn otaliga tillfällen att från orgelpallen betrakta ljuset genom de vackra glasfönstren, arkitekturen som strävar mot höjden och den medeltida bildkonsten. Min pensel söker gärna upp medeltida miljöer som kyrkor, hus,  borgar och slott där penseln öppnar bilden och söker sig mot ljuset som strilar in i vår värld. Det gotländska landskapet, heden, klintarna och stränderna, men även Blekinges skärgård eller det skånska öppna landskapet, återfinns i bilden. Ofta återkommer i bilden det som berör livets ingång och utgång där musik eller dagsaktuella händelser inspirerar till att mötet mellan människan och evigheten speglas i ett andligt ljus eller i sagans skimmer. Intresset för att måla akvarell inleddes under sent 60-tal av konstnär Magnus Hägg. Har därefter målat av lust och nöje, för att mellan åren 2012 - 2016 bli personligt coachad och utbildad av konstnär Bengt Saltö. Mentor under 2017 Osbykonstnären Sven - Ingvar Johansson. Ägnar sedan 2012 den mesta av tillgänglig tid åt måleri.

2012 - 2021
Fem jurybedömda utställningar varav kan nämnas Edsviks konsthall, Stockholm 2017 och Wäsby konsthall, Stockholm 2015
17 samlingsutställningar bland annat Art Gallery KH Karlskrona, Landstinget Blekinges konstklubb,Karlskrona, Fogdaröds konsthall, Höör,
Broby kyrka, Skåne, Kungsmarkskyrkan Karlskrona.
Sex separatutställningar bl.a. Osby konsthall och Art Gallery KH, Karlskrona.
Deltagit i ett flertal samarbetsprojekt som uppsättningen av  ” Lukaspassionen ” 2017, Osby kyrka
och ” Matteuspassionen ” 2014 Osby kyrka.
Representerad på Osby konstmuseum