Kansliets telefontid: tisdagar kl 10-12Övrig tid telefonsvarare eller e-post.

A B C D E F G H • I • J • K • L • M • N • O • P • Q • R • S • T • U • V • W • X • Y • Z • Å • Ä • Ö
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Art Gallery - platsen för SKs medlemmar att presentera sig tillsammans med max 6 bilder och eventuell länk till hemsida.

Sirpa Mettiäinen

Måleri

Bergullev.267
46166 Trollhättan

Tel: 0730 540809

www.konstgalleri.se/sirpa

Medlem i Sverigefinska Bildkonstnärernas förening
SK Svenska konstnärsförbundet

• 133-LOV-20150514
  • 152-NATURENS-UNDERVERK-20150601
  • 208-20150804
  • 221-VANERNS-PARLA-20160219
  • 69-LIVETS-KARNA

Född 1951 i Juva, Finland och växte upp i Rantsila, sex mil söder om Uleåborg. Hon är sjätte barnet av nio. Sirpa gick sex år i grundskolan och fem år i realskolan och det var enda skolgången hon fick. Drömmarna att få läsa konst sprack, då ingen ansåg att konst var ett riktigt arbete..

1970 flyttade hon till Trollhättan för att försörja sig som barnflicka. Sin man Reijo träffade hon i samma veva och nu har hon tre vuxna barn och sju underbara barnbarn.
 Julen 1988 fick Sirpa en julklapp av maken Reijo och barnen som blev vändpunkt i hennes liv, det var en "nybörjarset i oljemålning". 1989 målade hon sin första tavla "Solnedgången". Efter det följde konstverk efter konstverk.
 Hungern efter mer kunskap och lusten att få utveckla sig  mer gjorde att hon gick en kurs i oljemålning på Medborgarskolan våren 1989 för kursledare Hans von Groothest. Hösten samma år fortsatte hon ytterligare en kurs på ABF. Sedan var det dags igen att försöka utveckla sig på egen hand, vilket hon gör än idag. Sirpa var kursledare i oljemålning på ABF i Göta 1997-2001.

Blev medlem i Sverigefinska Bildkonstnärernas förening 2001.

Hennes stil är först och främst hämtade i naturen. " Hjärtemotiv" som är små, enkla detaljer från naturen hämtar Sirpa från " Kärlekens stig ". Sirpa promenerar höst,vinter,vår och sommar och fotograferar stubbar,stenar,blommor och vatten som hon tolkar själv som vardagens stora glädjekällor. Sirpa jämför " KÄRLEKENS STIG" med livets stig-en enda lång väg eller stig där man ska ta vara på det enkla och uppskatta det.

Sirpa är en konstnär som kan fånga flyktiga ögonblick, det ögonblicket där tempo stannar åtgärderna blir stunder som gjorts av en kontinuerlig utveckling. Det är det ögonblicket som Sirpa söker, förverkligandet av den slumpmässiga skönheten i handlingen, den rörelse som blir en metafor för tillvaron. Sirpa är en konstnär medveten om sin förmåga, mogna i utformningen och i valet av färg. Det är ingen tillfällighet att Sirpa väljer olja som uttrycksmedel. Hon påverkas inte av lätta karriärer eller tillfälliga lägen. Hon vet vad hon vill, hon studerar sina tankar och sina reflektioner, och sedan hon tar dem ut ur hennes sinne på duken, för att slutligen flytta dem i vårt undermedvetna. Sirpa studerar tid och rytmerna av människans existens. Hon visar oss storhet vara evig i naturen, den långsamma processen för vatten och blad, och den långa och kontinuerlig tillväxt av träden. Sirpa fryser tid, beundrar det för oss, internaliserar det; Hon ställer den stora skönheten framför den lilla storstads mannen som har glömt den korta och övergående bana mänsklig existens. Det är viktigt att det finns artister som Sirpa , som tar oss tillbaka till vår plats, vi människor, små framför hela, konstnärer som vägleder oss med sin konst till oändlig tid.

Maecenas Italy Art  Riccardo Baldelli konstkritiker, med motivering:
"Sirpas konstverk är lek av ljus och skuggor, inramat i en raffinerad balans som bara en utvecklat teknisk förmåga kan erbjuda.   Landskapen utstrålar stillhet, den magiska förtrollningen av en evig stund. Livet är som kondenserat i ett steg som två vandrare tar i en skog i California. Eller i ett fiskenät som hänger på ett träd att torka, men då kommer vinden och smeker nätet med sin puss. Och Sirpa fångar den känslofyllda stunden, en kärlekslek mellan vinden och nätet. Sirpas pensel är som en poets penna, fånga dagens poet."

Maecenas Italy Art
Riccardo Baldelli
konstkritiker

Separatutställningar:
Restaurang "Komm inn" i Trollhättan 1996.
Galleri "Nyfiket" i Mission kyrka 1997.
Biblioteket i Lilla-Edet 1998.
Sjuntorps Wärdshuset "Minnet 2000.
Villa Björkås i Vargön 2001.
Lextorps kyrka 2005.
"VILJAN FINNS" 20 års jubileum "Kärlekens stig"  Pumphuset i Trollhättan 2013
SOLO Utställning i Gallery Quirinus i Köping  2014

Samlingsutställningar:
Folkets Hus i Trollhättan 1995.
Axevallas Folkhögskola i Axvalla 1990 -95 -97 -99, 2000 -04 -07 -11.
Ryrsjö i Göta 1996 -99.
Fallens dagar i Trollhättan 1997.
Restagård i Vänersborg 1997.
Oktobermässa i Håverud 1997.
Öppen vårsalong i Trollhättans Konsthall 1999
Öppen julsalong i Trollhättans Konsthall 2001.
Öppen salong i Trollhättans Konsthall 2011.
Kronan i  Kulturhus i Trollhättan 2010
Hunger utställning i Lextorps kyrka i Trollhättan 2011.
Konstpool i Folketshus i Trollhättan 2011.
Levande Atelje i Pumphuset i Trollhättan 2011 -12.
Hunger utställning i Skara 2011
Levande Atelje i Pumphuset I trollhättan 2013