Kansliets telefontid: tisdagar kl 10-12Övrig tid telefonsvarare eller e-post.

A B C D E F G H • I • J • K • L • M • N • O • P • Q • R • S • T • U • V • W • X • Y • Z • Å • Ä • Ö
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Art Gallery - platsen för SKs medlemmar att presentera sig tillsammans med max 6 bilder och eventuell länk till hemsida.

Tobbe Malm

Måleri

Malm växte upp i ett litet gruvsamhälle där sprängningar skakade marken natt som dag och som grävde ett myller av gångar under jord. Den åtråvärda järnmalmen fraktades upp och kokades i en gigantisk masugn vars eldsflamma från den långa skorstenen lyste upp det lilla samhället 24 tim per dygn, året om. De kokande järnet transporterades i specialvagnar genom samhället ut till industrin för vidare förädling.

• JAZZcat-utsmyckningsuppdrag-2016
  • OPUS-FERRUM-apocalypse5-Tobbe-Malm
  • OPUS-FERRUM-transire-II-6
  • dear-jona-tobbe-malm
  • krakfaglar-5
  • tobbe-malm-contemporary-sculptures

Den tunga industrin var alltid närvarande under hans uppväxt vilket starkt påverkade människorna och samhällsstrukturen. Jantelagen var Gud och en garant för klassamhällets ”effektivitet” Masugnen släktes 1981 och den sista gruvan stängdes samma år. Det senaste åren har Malms historia varit en stor källa till
inspiration och föremål för utforskning vilket numera starkt präglar hans arbeten. Sedan 2008 är Tobbe Malm verksam i Norge på Baerums Verk utanför Oslo där han driver verkstad och galleri

Arbetsprocessen
"Min arbetsprocess börjar ofta med en känsla eller tanke, kanske utifrån ett möte, ett minne, en reflektion av vår samtid. Jag skissar, försöker hitta essensen i de jag vill förmedla innan arbetet påbörjas. Varje objekt är unikt och bär med sej sin egna historia. I skapelseprocessen söker jag efter balans mellan estetik och koncept”

Som utbildad socionom, var det naturligt för honom att jobba med kreativa processer som terapi för människor i utsatta situationer. 2011 startade han projektet Jernrosen, till minne om offren från den 22 juli. Han hade ingen plan och projektet hade ingen förankring. Iden grundades på en känsla och en vilja till att bidraga i en svår situation. Roståget den 26 juli med 150 000 människor som klädde Oslos gator och torg i rosor blev hans inspiration.

Malm bjöd in sina smedkollegor runt om i världen till att delta genom att smida rosor och sända till Norge. Idag har ca 850 smeder från 25 länder bidragit med rosor. Sedan januari 2012 har det varit öppet för anhöriga till offren och överlevande att få deltaga. Ca 150 av de berörda har varit i Malms smedja och smitt
rosor. Sedan 2013 är Nasjonal støttegruppe etter 22. juli-hendelsene en officiell samarbetspartner. Monumentet skall placeras vid Oslo Domkyrka och skall stå klart 2018

Malm har deltagit vid flera utställningar runt Oslo, inklusive Akerhus Kunstsenters ”Kunstvisitten” Oslo Bussterminalen februari-maj 2017 och Kunst rett vest
(2015-2017), och har fått i uppdrag att producera offentliga skulpturer samt traditionella smeduppdrag.

Han fick ett stort erkännande över hela världen för sin uttrycksfulla skulpturer BOLT POETRY. Dess skulpturer har sedan 2014 visats i Sverige, Norge, England, Wales, Tyskland, Holland och USA. Malm jobbar just nu med serien OPUS FERRUM, resor genom minnen och upplevelser.

Konstnärlig utbildning: Autodidakt

Medlemskap:
Norsk Forening for Uavhengige Kunstnere (NFUK)
Svenska konstnärsförbundet

Kopparsticket konstförening Stora Enso
Galleri Abrahamsgården Norberg
S9 galleri Oslo

Järn rost ålderdom, en kostym av sprucken struktur. Materialets strävan att få återgå till sitt ursprung, födas på nytt om och om igen. Gestalta sej i ny skepnad. Ur ett perspektiv, ett ögonblick, ur ett annat, en evighet.