Kansliets telefontid: tisdagar kl 10-12Övrig tid telefonsvarare eller e-post.

Region Mitt

SK Region Mitt
Jämtland, Västernorrland, Dalarna samt Gävleborgs län

Styrelse
Lördag den 15 februari hade vi i region mitt vårt årsmöte på Siljans Konditori /Galleri. 11 personer deltog i årsmötet som leddes av vår förbundsordförande Ronny Knutsson. Vi började med att äta en taccobuffé eftersom många rest långt. Därefter följde årsmötet i lokalen där vi har vår samlingsutställning med sedvanliga frågor. Mycket glädjande är att vi nu har en styrelse på 5 ordinarie ledamöter och en ersättare – vilket kommer att underlätta arbetet i regionen.

Ordförande:  Birgitta Nickolausson omval 2 år
Kassör:         Mona Lindström kvarstår 1 år
Sekreterare:  Cia Lindén kvarstår 1 år
Ledamot:      Birgitta Gustafsson nyval 2 år
Ledamot:      Titti Lindgren nyval 2 år
Ersättare:      Anita Vallsten nyval 1 år
Revisor:        Misan Olsen kvarstår 1 år

Vi önskar de nyvalda – Birgitta, Titti och Anita - varmt välkomna till vårt arbete för Region Mitt.

Aktiviteter SK region Mitt

2020 års utställningar är sedan några veckor avslutade. Sista utställningen var under Konstens vecka v 40 på Millennium Art Gallery i Åsäng, Nordingrå, Höga Kusten. Galleristen Kethy Bjesse är nöjd med veckan. Några av utställarna från sommarsalongen var kvar och hade fyllt på med nya tavlor.

Välkomna till region Mitt
I samband med antagningen av medlemmar i september fick vi tre nya medlemmar till vår region. Birgitta Nordin, Härnösand, Lisa Carlén, Gävle och Lars Wedholm, Umeå. Nu i dagarna har vi fått ytterli-gare två medlemmar, båda verksamma i Falun. Anna Komstadius och Maria Rask Grau. Varmt välkomna till oss i SK region mitt. Vi är nu 52 medlemmar i regionen. Så roligt att vi växer i antal över hela region Mitt.

2021
Nu ser vi framåt emot 2021—då vi planerar och hoppas kunna genomföra årsmöte och sex utställningar. Allt hänger på pandemin och vi följer de restriktioner som gäller när vår planerade aktivitet äger rum. Här följer en kortfattad information om det vi har planerat men ändringar kan förekomma.

Vi kommer att ha två större utställningar och fyra mindre. De två stora är de vi kommer att arrangera själva och de fyra mindre tillsammans med två gallerier och Kanalkyrkan i Sandviken. Våra båda egna i Järnboden i Gysinge och Konsthallen på Gruvmuseet i Falun är under planering och vi har delat upp arbetet mellan oss i styrelsen. Så skönt att vi är 6 personer i den nu.

När det gäller gallerierna är det viktigt att ni ansöker så snart ni vet att ni vill vara med. Galleristerna gör sina årsplaneringar ofta efter/före nyår. Blir det fler sökande till dem är det galleristerna som i första hand väljer deltagande konstnärer. Vi vet att ni konstnärer också börjar planera era utställningar för kommande år i god tid.

Årsmötet 2021
Årsmötet planerar vi att hålla lördag 20 februari 2021 kl 11-13 vid Falu Gruvas Konferenscenter med efterföljande lunch för de som vill på Geschwornergården och med möjlighet att se Gruvmuseet. Kallelse kommer senare med årsmöteshandlingar. Om det finns restriktioner som gör att vi inte kan träffas fysiskt—får vi ha årsmötet digitalt—via mail. Lunchen betalas av var och en. Boka in redan nu i din kalender.

Påsksalong i Gysinge Järnboden 2/4 –5/4 - Nyhet
Under påsken - långfredag—annandag påsk—planerar vi en Påsksalong i Järnboden i det lilla brukssam-hället Gysinge i södra Gästrikland, vackert beläget i naturskön gammal historisk miljö. Järnboden är en stor avlång lokal med plats för många utställare och med gott om plats för skulpturer. Vita träväggar och 4 skärmar. Lokalen är 22 m lång och 10 m bred. Belysning finns som spottar i taket. Värme saknas så det kan vara kallt under påskhelgen. Under påsken pågår två konstrundor i närheten – dels Gästrike Konst och Konstrundan i Avesta.

Ifrån vår styrelse kommer Mona Lindström, Birgitta Gustafsson och jag (Birgitta Nickolausson) att arbeta med påsk salongen. Vi kommer att dela ut utställningsplats och ytor till medverkande konstnärer—som hänger/ställer i ordning skulpturer under skärtorsdag. Hur stor yta du får kan vi se först när vi ser hur många som vill vara med. Här finns gott om utrymme på golvet för skulpturer. Var och en hänger sin egen konst. Konstnären kommer att få mall till prislappar och även ta fram en presentation att sätta upp vid sin utställningsplats. De konstnärer som deltar kommer att få ett arbetsschema då man bemannar utställningen. Öppettider 11 –16 (prel).

Pga av pandemin kommer vi inte att arbeta med verkslistor eller pärmar som kan föra smitta vidare. Vi kommer även att försöka hänvisa besökarna att gå åt ena hållet—en runda genom lokalen för att undvika att man kommer för nära varandra. Här betalar vi hyra, egen marknadsföring, ev godis m.m. själva och kommer att ta ut en deltagaravgift. Konstnärerna står för egen försäkring.

Känner du att du vill vara med under Påsksalongen ansök så snart du kan till Birgitta.
Ansvarig arrangör: Region Mitt.

Vårsalong vid Gruvan i Falun 22-30/5 - Nyhet!
I slutet av maj – 22 - 30 – planerar vi att ha en Vårsalong i Gruvmuseets Konsthall. En stor ljus lokal högst upp i museet under takbjälkarna. Här finns 22 stora skärmar (150 x 150 cm) tillgängliga och gott om öppna ytor för skulpturer. Ett för oss nytt ställe i Falun, Dalarna att visa upp vår konst på. Hit lämnad du din konst som sedan hängs—plockas fram av Anita Wallsten och Titti Lindgren från vår styrelse som kommer att arbeta med Vårsalongen. Här kommer det att finnas ett arbetsschema för deltagande konstnärer. Konstnärerna står för egen försäkring.

Mer information kommer—men du kan även här skicka en ansökan till mig. Just nu pågår Dalarnas konstförenings utställning lörd/sönd om du vill titta på lokalen.

Sommarsalong Millennium Art Gallery (MAG), Nordingrå, 31/7-31/8 – 3:e sommaren
Öppettider: Alla dagar 13-17. Måndagar stängt

För tredje året bjuder Kethy Bjesse på Millennium Art Gallery, Åsäng, Nordingrå in konstnärer i regionen till sitt galleri i samarbete med region Mitt. Galleriet som ligger utmed Turistvägen i Nordingrå är en in-tressant byggnad och innehåller ett avlångt ljust galleri på bottenvåningen och på övre plan en bostad. Vi bjuder in dig som medlem och du ansöker du till galleristen senast den 15 december 2020 som där-efter sköter kontakten med uttagna medlemmar. Här får ca 7 bildkonstnärer plats och även skulpturer på golvet. Podier medtages av resp skulptör

Tid för hängning meddelas av MAG. Galleriet hänger gärna, men vill konstnärerna själva göra det så vill MAG vara med. Galleriet håller med spik mm. Verkslistor skrivs av MAG. Hit kan du även skicka konst om du bor långt bort. MAG står för vaktandet, men konstnärerna får naturligtvis vara där om de vill.

Konstnärerna står för egen försäkring.

Kostnad per konstnär: 500:- samt 30% provision på såld konst.
Ansvarig arrangör: Millennium Art Gallery i samarbete med region Mitt. http://millenniumart.dinstudio.se/

Sommarsalong Galleri BLÅ, Gysinge 7 – 22/8 – Nyhet!
Öppettider: Alla dagar 11 - 16

I somras öppnade Galleri Blå i gamla sjukhemmet i Gysinge – ett mindre galleri på nedre plan - med mycket fönster vilket gör att galleriet är ljust och fräscht. Galleriet drivs av Konst- och Kulturföreningen BLÅ. De öppnade storartat med utställning av Ardy Struwer. Därefter har det dels varit samlingsutställningar och separatutställningar. Här har man under sommarens samlingsutställning haft 4-6 bildkonst-närer—max 7 bildkonstnärer. Här finns även plats för skulpturer. Podier och glasskåp finns.

Tid för hängning meddelas av Galleri BLÅ. Galleriet hänger gärna, men vill konstnärerna själva göra det så vill de vara med och styra. Galleriet håller med spik mm. Bra om konstnärerna tar med hammare. Pga Corona pandemin är det inte lämpligt med verkslistor utan galleriet använder etiketter vid varje verk. Galleri BLÅ står för vaktandet, men konstnärerna får naturligtvis också vara där om de vill. Var och en av konstnärerna står för egen försäkring.

SK region Mitt bjuder in sina medlemskonstnärer och tar emot ansökan. När ansökningsförfarandet/tiden är slut fastställer regionen och Galleri Blå tillsammans om alla intresserade får plats. Ev urvalsprocess sker därefter genom att se hur tidigare deltagande i regionens utställningar varit samt mix av konstnärerna för att få en intressant utställning. Mer bilder finns på Facebook Galleri BLÅ i Gysinge

Ansökan: Galleriet håller på att göra klart sitt utställningsprogram så det är bra om du anmäler dig till mig så snart du vet om du vill vara med. Begränsat antal deltagare.
Kostnad: 500:- per deltagande konstnär samt 25% på såld konst.Betalas till Galleri BLÅ
Ansvarig arrangör: Galleri BLÅ i samarbete med region Mitt.

Konstens vecka, vecka 40 Millennium Art Gallery, Nordingrå 2/10 – 10/10– 4:e året
Arrangeras av Kethy Bjesse, se ovan under sommarsalong . Under konstens vecka har de konstnärer som tidigare deltagit i Sommarsalongen fått vara kvar under konstens vecka.

Konstens vecka Kanalkyrkan, Sandviken Vecka 40 och 4 veckor framåt – 2:a tillfället
Prel. 30/9—31/10. Öppet vardagar och söndagar i samband med högmässa.
För ett par år sedan ordnade region Mitt i samarbete med Kanalkyrkan i Sandviken en samlingsutställ-ning. Kyrkan som är byggd i tegel ligger centralt i Sandviken utmed kanalen. Även utställningslokalen – en stor samlingslokal mitt i byggnaden, med ett café är byggd i tegel.

Vi inledde ett bra samarbete och planerar att under Konstens vecka och 4 veckor framåt ordna en sam-lingsutställning. 8 st bildkonstnärer deltog förra gången med 22 verk. Här lämnade vi in våra verk under torsdagen och på kvällen hängde personal från Kanalkyrkan och 2 av oss i styrelsen utställningen. Fredag skrev vi verkslistor och hade med oss till vernissagen på söndagen. Vernissagen var efter högmäs-san under kyrkkaffet. Här hade vi en pärm med konstnärspresentationer och lista på de som ville köpa konst av oss. Fungerade bra. Det finns personal i caféet under dagtid. Kanalkyrkan gör affisch. Vi mark-nadsför. När jag senast hade kontakt med kyrkan hade de pausat utställningarna under värsta pandemin—men nu börjat komma igång igen. Dock utan vernissage. Endast vägghängd konst. Var och en av konstnärerna står för egen försäkring

Ansökan: Birgitta Nickolausson på mail eller sms när du vet att du vill vara med. Begränsat antal.
Kostnad: 15% provision till Kyrkan.
Ansvarig arrangör: Kanalkyrkan i samarbete med region Mitt.

Vill också påminna om att en av våra medlemmar - Carin Hedlund - på Höga Kusten har ett galleri Ateljé Orsta där vi har medlemsrabatt 10%. Där kan det fortfarande finnas plats kvar i sommar. Texten nedan är hämtad från SK:s hemsida under gallerier. Maila Carin om du är intresserad. Mitt i vackra Höga Kusten finns tre olika lokaler som är öppna under 6 sommarveckor, med start lördag helgen efter midsommar. Vernissage varje lördag med nya utställare, öppet veckans alla dagar 12 - 17. Konstnären hyr en vecka och sköter allt under den veckan. SKs medlemmar erhåller 10% på ordinarie hyrespris. Ingen provision på försäljningen.Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

På hemsidan finns det mer uppgifter om galleriet och de tre utställningslokalerna: http://www.ateljeorsta.se Uppgifter finns även på facebook https://www.facebook.com/AteljeOrsta

Avslutningsvis slutar jag som jag började
— vi planerar och hoppas kunna genomföra årsmöte och sex ut-ställningar kommande år. Allt hänger på pandemin och vi följer de restriktioner som gäller när vår planerade aktivitet äger rum. När jag nu har skrivit det här medlemsbrevet har pandemin blossat upp på nytt och nya restriktioner gäller i snart hela landet.

Men vill du vara med på våra utställningar—hör gärna av dig redan nu. Antalet platser i Galleri BLÅ, Millennium Art Gallery och Kanalkyrkan är begränsat. I konsthallen i Gruvmuseet finns det palts för flera—22 skärmpaltser och gott om utrymme för skulpturer. När det gäller Järnboden anpassar vi ytor att visa sin konst på till antal intresserade. Vi arbetar vidare med planering och återkommer när vi har mer information. Till årsmötet den 20 februari kommer vi att vara färdiga med både verksamhetsplan och en budget.

Mobil för SMS: 072-563 23 53
Anmälan till Millennium Art Gallery: Kethy Bjesse 070–2379230 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Senast 15 december.

Kansliet har telefontid:
tisdagar
 kl 10-12
Övrig tid: telsvar eller e-post

Bildkonstnaren 3 20 omslag

Bildkonstnären 3, 2020
Utgivning 16 september till SK:s medlemmar.
Inte medlem men önskar tidningen?
Bli stödmedlem ››